Redenen om niet aan meer betrokkenheid te werken

Motivatie, passie, bevlogenheid, engagement en betrokkenheid zijn hot. Elke organisatie zal daar mee bezig zijn of willen. Maar voor u als manager levert dit alleen maar gedoe op, want:

1. het kost u tijd

Om medewerkers te betrekken moeten ze snappen wat er speelt. U zult dus informatie moeten geven en u zult moeten luisteren naar de ideeën die medewerkers hebben en u zult vragen moeten aanhoren en beantwoorden die soms best lastig zijn. Dat kost u tijd, die u veelal niet heeft.

2. het kost productiviteit

En als medewerkers betrokken worden dan gaan ze tijd besteden om mee te denken en mee te doen in verbetertrajecten. Dat kost tijd en dus productiviteit. Zonde toch?

3. het levert niks op

En u weet dat medewerkers toch geen goede ideeën hebben en alleen maar aan zichzelf denken en niet aan het bedrijf. Die betrokkenheid kost niet alleen geld maar levert ook nog eens niets op. Niet aan beginnen dus.

4. fouten kunt u niet veroorloven

Wellicht zit er toch een aardig verbeteridee tussen, maar de kans dat dit niet lukt kunt u zich niet veroorloven. Het werk moet in 1 keer goed zijn.

5. wat heb ik dan nog te doen?

Het kan toch niet zijn dat betrokken medewerkers met ideeën komen die beter zijn dan uw ideeën? Wat is dan nog uw toegevoegde waarde als manager. Alweer een reden om niet aan meer betrokkenheid te werken!

Aarzelt u toch lees dan deze 7 tips voor meer betrokkenheid.