WMS selectie, wat wordt vaak vergeten

Overweegt u de aanschaf van een nieuw Warehouse Management Systeem (WMS)? U weet vermoedelijk al waarom u dit WMS selectie traject wilt starten: vanwege de groei of vanwege procesoptimalisatie of vanwege lagere kosten? Onderstaand gaan we in op het onderdeel dat vaak vergeten wordt bij een WMS selectie en implementatie traject

De kans op een succesvol project is bijzonder laag. Slechts 30% is succesvol blijkt uit onderzoek. Opvallend is dat dit getal al jaren constant is. Blijkbaar leren we erg weinig. U bent gewaarschuwd als u aan een nieuw project gaat beginnen.

De lijst met hints, tips en succesfactoren om uw project op Tijd, binnen Budget met de juiste Kwaliteit te realiseren is oneindig groot. Een goede planning, duidelijk doel, zichtbaar leiderschap, risico-management zijn enkele voorbeelden om de kans op een succesvol project te vergroten.

Project moet iets opleveren

Wanneer is een veranderproject een succes? Een veranderproject wordt gestart omdat er iets moet wijzigen. Veelal moet er iets verbeteren. De veel gebruikte definitie voor een succesvol project, bijvoorbeeld een nieuw WMS, is dat het binnen budget en binnen de planning geleverd moet worden wat is afgesproken. Maar er is meer.
Want een project moet iets opleveren, bijvoorbeeld betere performance of minder klachten en dus minder kosten. En juist op die opbrengsten worden projecten te weinig beoordeeld.

Onderstaande figuur laat de mogelijkheden zien die kunnen voorkomen bij de implementatie (invoering) van een project. Nadat een verandering is doorgevoerd gaat de prestatie eerst even omlaag, dat is normaal, om vervolgens te gaan stijgen.
succes project

Oorzaken van het mislukken

Onderstaande figuur geeft de vier belangrijkste oorzaken aan van waarom projecten mislukken.

WMS selectie

Weerstand bij medewerkers blijkt de belangrijkste faalfactor. Het blijkt dat medewerkers die onvoldoende geinformeerd of betrokken worden met de hakken in het zand gaan. En best wel logisch: want wat betekent die verandering? Houd ik mijn baan? Kan ik nog wel doen waar ik al jaren goed in ben? Vragen die beantwoord moeten worden.

De tweede oorzaak ligt in het gedrag van management. Stel je het volgende waargebeurde voorbeeld voor: een bedrijf wil meer klantgericht werken maar de eerste parkeerplaatsen zijn voor de directie. Of wat dacht je van een bedrijf dat minder bureaucratisch wil werken en het projectplan hiervoor is 100 pagina’s. Voorbeeldgedrag daar gaat het dus om. Maar ook duidelijk en frequent communiceren waarom er veranderd moet worden en hoe het proces verloopt. Maar ja dat kost tijd en hoe doe je dat als dit niet je dagelijkse werk is. En bovendien het is al druk genoeg met de normale werkzaamheden.

Klik voor meer informatie wat een een kilo verandermanagement kost.