Voor wie is de Lean dagstart

Steeds meer bedrijven gebruiken Lean of delen daar van. ABNAMRO, Scania, SEW, CB zijn enkele van de vele voorbeelden. Niet alleen Manufactoring of Logistiek, maar ook branches zoals de Zorg en Overheid gebruiken Lean.

Een favoriet en krachtig onderdeel is de dagstart. Een dagelijkse korte bijeenkomst om terug- en vooruit te kijken aan de hand van het prestatie- en verbeterbord. Het opsporen en wegnemen van verspillingen plus 5S zijn zeer bruikbare tools hiervoor.

Voor wie is de dagstart?

Het doel van de dagstart is duidelijk: informeren en verbeteracties benoemen om zo de afgesproken KPI’s te behalen. De dagstart heeft nut voor zowel management als medewerker.

In de Lean filosofie draait het om een aantal zaken waaronder ‘respect voor mensen’ en daarom is de dagstart o.i. primair bedoeld voor medewerkers, met natuurlijk als resultaat dat de klant geleverd krijgt wat voor hem waarde heeft.

De dagstart in de praktijk

In de praktijk zien we dat de manager of teamleider veel aan het woord is en vooral vertelt wat beter kan of moet. Dit doet zich vooral voor bij bedrijven of teams die net zijn begonnen met Lean dagstarts.

De moeilijkheid die veel teamleiders na verloop van tijd hebben is dat ze elke dagstart als hetzelfde ervaren, kortom het wordt een sleur en er komt niet veel meer uit.

Waar medewerkers energie van krijgen is als ze ideeën mogen uiten en mogen helpen om die ideeen te realiseren. Zo boeken medewerkers succes en dat succes geeft vertrouwen en het smaakt naar meer. Of het nu gaat om 5S of verspillingen, medewerkers die nadenken om het elke dag beter en makkelijker te maken voor de klant en voor zichzelf, dat is waar het om gaat: streven naar perfectie.

Een andere veel voorkomende situatie is dat medewerkers in een team werken en dat de individuele prestaties worden gemeten. Bijvoorbeeld de prestaties van een orderpicker in het magazijn. Sommige bedrijven durven en willen deze individuele prestaties niet openbaar kenbaar maken, andere bedrijven juist wel. Boeiend is dat er een spanning ontstaat tussen de individuele prestaties en de prestaties als team.

Als sinds de invoering van de dagstart de prestaties omhoog zijn gegaan dan is de redenatie al snel dat de dagstart voldoet. Hier is vaak sprake van een korte termijn succes en de kans bestaat dat er na 3 maanden geen verbetering plaatsvindt. Het invoeren en houden van dagstarts vergt lange adem en ook de dagstart zelf zal elke dag een beetje beter moeten (en kunnen) gaan.

Voor een langdurig effect is het raadzaam om het accent tijdens de dagstart op de verbeteracties te hebben. Kort de status bespreken en niet te diep op de inhoud, want dat kost tijd en de kracht van de dagstart is om het kort te houden. Omdat op het verbeterbord de afgesproken verbeteracties staan is er een automatische druk bij de teamleider en het team om de gemaakte afspraken t.a.v. de verbeteracties na te komen.