Grevelingen 24
2105 ZG Heemstede
Maandag - Vrijdag
08:00 - 18:00
0612887773
info@vavia.nl

Communicatietechnieken

Communicatietechnieken zijn belangrijk maar in de praktijk lastig

De kern van communicatie is dat de zender een boodschap overbrengt aan een of meer ontvangers. Dat kan de zender op verschillende manieren doen. Ten eerste is er verbale communicatie en non-verbale communicatie. En bij verbale communicatie is er onderscheid tussen schriftelijke en mondelinge communicatie. Een paar voorbeelden: werkoverleg, feedback geven, een memo, maar besef dat ook je lichaamshoudig een vorm van communiceren is.

 

Communicatietechnieken zijn niet nodig volgens managers

Uit onderzoek van Werkman (“Werelden van verschil, hoe actoren in organisaties vraagstukken in veranderingsprocessen hanteren en creëren”, UvA, 2006.) blijkt dat veel managers ervan overtuigd zijn dat zij goed communiceren. De medewerkers vinden echter dat ze onvoldoende betrokken wordt en dat er te weinig interactie is. Dat verschil in opvatting zorgt er voor dat managers moeilijk tot meer interactie met hun team te bewegen zijn. De managers hebben namelijk het idee dat ze er al genoeg aan doen.

 

Communicatietechnieken leer je in de praktijk

Als het besef aanwezig dat de communicatietechnieken beter moeten en kunnen dan is een training of cursus een gebruikelijke vervolgstap. Het lezen van een boek of e-book over communicatie kan ook al veel opleveren. De echte winst zit in het bewust oefenen van communicatietechnieken in de praktijk. Dit kan door het vaker en beter geven van feedback (zowel complimenten als klachten) of het leren delegeren. Een goede gelegenheid is opzetten en regelmatig voeren van werkoverleg.

 

Voer werkoverleg om je communicatietechnieken te verbeteren

Bij veel organisaties wordt er wel werkoverleg gevoerd maar gebeurt dit niet optimaal. De frequentie is wisselend, de voorzitter is het meest aan het woord en het werkoverleg is saai en wordt als tijdverspilling gezien.

Een gemiste kans. Want werkoverleg klaart de lucht en is een prima manier om van elkaar te leren en te begrijpen wat een ieder doet. Er zijn bedrijven die elke dag met een kort werkoverleg beginnen van maximaal 15 minuten. Dat doen ze dan staand. Ook binnen projectteams wordt deze vorm van overleg veel gebruikt.

Wilt u meer weten over communicatietechnieken en het oefenen en voeren van nuttig werkoverleg bekijk dat het e-book Nuttig werkoverleg Communicatietechnieken verbeteren via werkoverleg

 

e-books management

Meer weten over: communicatie oefeningen, communicatieproblemen, communicatie kun je leren, cursus communiceren, effectief communiceren of leren communiceren