De manager en vakmanschap

Leestijd: 2 minuten

Vakmanschap is meesterschap, schreeuwt de reclame. Maar vakmanschap is helemaal geen sexy woord. Het komt saai over. Die mannen met werkkleding, zoals een smid. Ze kunnen maar 1 ding. Oke ze zijn er wel heel goed in.

En dat is waar we nu behoefte aan hebben: mensen die ergens heel goed in zijn, niet de alles-een-beetje-kunners waar we er al genoeg van hebben. Specialisten. Inhoudelijk perfect en ook in staat om met de klant samen te werken. Dat is waar de klant om vraagt.

Zij zijn de klant een stap voor
Vakmanschap gaat ook over betrokkenheid, creativiteit, trots en plezier. Het gaat niet alleen om de juiste dingen doen, het gaat om het overtreffen van de verwachtingen van de klant of collega.
Stel je een pianobouwer voor. Die maakt niet alleen een piano van topkwaliteit. Die pianobouwer wil dat de pianist de toehoorders een onvergetelijke ervaring bezorgt. Dat is vakmanschap anno nu.

Vakmensen herken je aan de gesprekken die ze met elkaar hebben. Aan de tijd die ze nodig hebben (meer dan 10.000 uur) om een vakman te worden.

Vakmensen initieren en anticiperen op veranderingen binnen hun vakgebied. Zij spelen in op de veranderende eisen die er aan hun werk worden gesteld. Constant en zelfstandig blijven ontwikkelen: daar herken je vakmensen aan.

Vakmensen zijn geen nerds of communicatief gestoorden. Zij hebben liefde voor hun vak en ze verdienen respect. Echte vakmensen hebben ook oog voor de zakelijke kant. Zij zijn de kurk van het bedrijf. Zij zorgen voor vernieuwing want zij zijn de klant elke keer een stap voor. Maar daar moeten ze wel de ruimte voor krijgen van hun manager. En ruimte krijgen betekent vertrouwen geven en vooral hebben.

Zijn managers vakmensen?
Managers horen ook vakmensen te zijn. Hun vakmanschap is zorgen dat medewerkers vakman worden en blijven. Verder niets? Nee dus.

Mensen weten soms nog niet naar welk vak hun liefde uitgaat en wat hun vakmanschap of talent is . Leiders kunnen hun mensen helpen bij het vinden en verder ontwikkelen van hun vakgebied en vakmanschap.

En hoe zit dat dan met flexibel inzetten van medewerkers? Allround moet je toch zijn? Dat zijn typische management uitvindingen om de productie “soepel” te laten verlopen.. Geen klant vraagt daar om. Een klant wil een specialist, iemand die helpt en bovendien ook nog eens communicatief sterk is.

Voorwaarden om vakman te worden
Een vakman heeft ruimte nodig om “zijn ding” te doen, dat heet autonomie. En hij moet weten waarom iets gedaan moet worden (zingeving). Hij heeft net als een piloot, een “PIDV” nodig. Maar daarover de volgende keer meer.

Note: met het woord vakman wordt natuurlijk ook vakvrouw bedoeld

You may also like
verandermanagement specialist
Wat bieden wij
wat motiveert ons
Highlights boek Drive – De verrassende waarheid over wat ons motiveert
competenties leidinggevende
Highlights boek Darwin voor Managers

Leave a Reply