Lean Liker 4P

Lean verlaagt het aantal echtscheidingen

Leestijd: 4 minuten

Dat Lean meer is dan een verzameling tools mag ondertussen bekend verondersteld worden. Volgens Jeffrey Liker, die vele boeken over Lean op zijn naam heeft staan, gaat Lean over de 4P’s, te weten Philosophy, Process, People, Problem solving

Lean verlaagt het aantal echtscheidingen

Door medewerkers te betrekken, te prikkelen en door hun ideeen te respecteren ontstaat er een cultuur van continu verbeteren waar iedereen kan vertellen wat hij/zij vindt en dat fouten gezien worden als mogelijkheden voor verbetering. Lean zorgt dus ook voor een lerende organisatie.

Dat Lean het aantal echtscheidingen zou kunnen verlagen is mogelijk wat vergezocht, hoewel de volgende passage over continu verbeteren, uit het boek “The Lean CEO” van Jacob Stoller je wel in verleiding brengt om dit als een KPI op te nemen.

Bob Chapman (company Barry-Wehmiller): I was invited to a report-out the next morning on one of our early Lean successes in the Green Bay plant. I suggested that the people involved give a report to our executive team. So, at 7 a.m. this group of unprepared people, mostly assembly workers, were asked to come in and present to all the presidents. So they came in, and much like the consultant the day before, they talked about how their project had reduced inventory, shortened lead times, reduced costs, and improved quality.

I listened to all of this for about 10 minutes. I’d never met these gentlemen before, and again, I have no idea where this came from, but I asked the presenter, “Steve, how did this change your life?”
I had no idea what Steve was going to tell me. There was a long silence, and then Steve said, “My wife is talking to me more.”
Here we were with all this Lean data, and I was stunned. “I don’t understand, Steve. Help me.”

Then Steve proceeded to tell me one of the most profound stories I had ever heard. “Do you know what it’s like to go to work for a place where you’re just another number?” he said. “You punch your time card, you go to your workstation, and you’re told what to do. You’re not given the tools you need to do it. You get 10 things right that day, and nobody says a word, but you get one thing wrong and you get your ass chewed out. Your manager complains about your salary and your benefits, and by the time you go home at night, do you know what? You don’t feel very good about yourself. When I went home and encountered my family, I realized I wore that feeling. It affected my relationship with my wife.”

Steve went on: “Now I’ve got a chance to contribute my skills with my team members, see those ideas translated into improved results. When we ask questions, we get answers. In this environment, I feel better about myself when I leave this place.I feel I’ve been heard and I’ve contributed. When I go home, I feel better about myself and I’m nicer to my wife. When I’m nicer to her, she talks to me.”

I turned to Jerry Solomon and said, “Jerry, we may have a new metric in Lean—the reduction of the divorce rate in America.”

De waarde van betrokken medewerkers

De waarde van betrokkenheid zit volgens bovenstaande tekst dus niet alleen in toegenomen bedrijfsprestaties. Het gaat ook om trots en plezier en dat heeft ook zijn uitwerking in de privé- en thuis-situatie.

Het moeilijke aan het onderwerp betrokkenheid van medewerkers bleek uit een korte-enquete die we hebben gedaan tijdens een bedrijfsbezoek aan 1 van onze klanten. De eerste vraag die wij stelden: “wie gelooft er in de positieve relatie tussen betrokkenheid en prestatie”. Ruim 90% stak zijn hand op als teken dat ze daarin geloofden. De tweede vraag was “wie van u is actief bezig binnen de organisatie met het onderwerp betrokkenheid van medewerkers”. Hier werd maar door 20% positief op geantwoord en bij doorvragen bleek de belangrijkste reden gebrek aan tijd te zijn, wat natuurlijk betekent gebrek aan prioriteit.

Onderstaand schema laat duidelijk zien wat de opbrengst van betrokkenheid is en in cijfers is dat veelal 20% meer rendement. Toch is het geen onderwerp waar veel managementteams actief mee bezig zijn. Maar in de tijd dat het vinden en behouden van medewerkers steeds moeilijker gaat worden is het werken aan betrokkenheid een belangrijk onderwerp. Ook omdat betrokkenheid de motor is van vernieuwing en continu verbeteren. Klik op onderstaande afbeelding en ontvang direct en gratis het ebook “Betrokkenheid medewerkers, wat levert dat op”

betrokkenheid medewerkers

Continu verbeteren met Lean?

Met Lean starten kan eigenlijk heel simpel: gebruik een whiteboard op de betreffende afdeling en schrijf daarop wat de KPI’s zijn en in welke mate die dagelijks gerealiseerd worden. Vraag aan medewerkers wat gisteren goed ging en wat beter kon en de bron van verbetersuggesties is aangeboord. Door elke dag een probleem / uitdaging aan te pakken start het belangrijkste proces: Continu Verbeteren. En door hier de kennis en kunde van medewerkers te gebruiken werk je aan prestatieverbetering, teamontwikkeling en aan het vermogen om flexibel te veranderen.

 

onderdelen Lean verbeterproject

 

Lean aanpak in 9 stappen

Wil je Lean volledig invoeren klik dan op de onderstaande afbeelding

Lean poster Starten met Lean