Waarom jij in 2019 jouw goede voornemens als manager wel gaat waarmaken?

4 praktische tips voor managers en teamleiders

4 tips voor een Succesvolle manager in 2019

2019 is begonnen. Een nieuw jaar met nieuwe kansen en uitdagingen. Voor veel teamleiders en managers begint het jaar met een nieuw budget. En met nieuwe doelstellingen die veelal naar boven zijn bijgesteld.

Wat ga jij dit jaar anders doen?

In de afgelopen weken zal jij wellicht ook hebben stilgestaan bij 2018. Ook jouw voornemens en plannen voor 2019 zijn zeer waarschijnlijk bepaald. Ga je meer en  beter delegeren? Zorgen dat medewerkers zich ontwikkelen? Eindelijk meer balans tussen prive en werk? Of vaker nee zeggen?

De kans is groot dat je een deel van deze voornemens vorig jaar ook al had. De waan van de dag zorgde er voor dat je al weer snel terug viel in je oude gedrag. Maar dit jaar gaat je dat niet gebeuren met onderstaande 4 tips.

Tip 1: Inzicht in je eigen gedrag

Om te veranderen is inzicht in je huidige en gewenste gedrag stap 1. Het veranderen van je gedrag is dan de volgende stap en dat is ook de lastigste.

Je huidige gedrag is namelijk vaak een routine. Je denkt er nauwelijks bij na. Dat heeft voordelen want nadenken kost energie. Maar ook nadelen want als je een routine wil veranderen kost je dat tijd en discipline.

In dit artikel van psycholoog Max Wildschut benoemt hij de volgende aspecten om gedrag-veranderingen te realiseren:

  1. Richt jouw omgeving in om succesvol een gewoonte te veranderen. Het inrichten van je omgeving in je privé situatie is bijvoorbeeld je sporttas op de bank of passagiersstoel zetten als je naar je werk gaat of je boodschappen online bestellen om niet langs de vakken met chips te hoeven lopen.
  2. Heb een plan voor uitdagingen. Wanneer je op het moment suprême moet nadenken over wat te doen, gaat het vaak mis. Je wilt op dat moment al een voorgebakken beslissing klaar hebben staan.
  3. Dat je ook wel eens mag falen. Onderzoek laat dan ook zien dat wanneer je in staat bent jezelf te vergeven, de kans op succes toeneemt.
  4. Succes is afhankelijk van doorzetten en wilskracht

Tip 2: Houvast met deze checklist

De variant van de genoemde sporttas op de achterbank is het hebben van een checklist met uit te voeren acties, die je als manager of teamleider dagelijks afloopt. Zie het als de werkinstructies voor je medewerkers die aangeven wat ze moeten doen, zo heb jij als manager of teamleider ook een checklist. Klinkt wellicht een beetje truttig maar het geeft je rust, houvast en het helpt je nieuwe routines aan te leren.

a. Checklist Succesvolle Teamleider

In deze checklist Succesvolle Teamleider zijn 5 onderwerpen benoemd die van belang zijn voor een succesvolle leider.

Elk van die onderwerpen bestaat uit aspecten waar je jezelf op kan scoren. Kijk eerst even of het door jouw gewenste gedrag hier voldoende in benoemd is en pas deze checklist eventueel aan.

Door deze checklist zelf in te vullen zie je waar jij je kan ontwikkelen. En bij herhaling kan je zien waar je in vooruit gegaan bent. En zoals gezegd door de checklist dagelijks te gebruiken creëer je nieuwe routines.

Nog meer waarde krijgt deze checklist indien je ook medewerkers of je leidinggevende de checklist laat invullen.

We zijn wat we herhaaldelijk doen. Excellentie is daarom geen daad, maar een gewoonte. Aristoteles.

Het aanleren of ontwikkelen van jouw vaardigheden heeft ook een positief effect op de productiviteit van jouw team en op de samenwerking. Teamontwikkeling vindt hierdoor ook plaats.

b. Checklist Continu Verbeteren

In de tweede checklist gaan we met de zelfde opzet, nader in op het onderwerp Continu Verbeteren. Voor veel managers en teamleiders blijkt het lastig te zijn om hiervoor de tijd te vinden. Het creeren van nieuwe routines is hierbij zeer aan te bevelen ook volgens dit artikel van McKinsey.

Het voordeel van een succesvolle leider met focus op continu verbeteren is een flexibel en wendbaar team, waar klanten centraal staan en medewerkers zich betrokken voelen.

Klik hier voor de 2 checklists
scorelijst succesvolle teamleider

Tip 3: Gebruik een app

In de digitale tijd zijn er volop apps die je kunnen helpen met het aanleren van nieuwe routines. Habit List is een krachtige app (gratis voor de eerste 3 “habits” daarna 5,49 euro).

Via de app benoem je welke gewoontes je wil aanleren. De app herinnert je hieraan op de momenten die jij wil. Elke dag boek je succes en leer je. Leuk om te doen!

Hier staat een lijst met veel meer van dit soort apps.

Tip 4: Kijk af en toe in je spiegel

Door een logboek bij te houden van wat je doet en denkt en bijvoorbeeld elke week te reflecteren (klik hier voor meer informatie over reflecteren) zal jouw leercurve sterk verbeteren. Ja, dat kost je wat tijd (hooguit 30 minuten bijvoorbeeld op vrijdagmiddag en levert je veel op).

 

2019 wordt zo jouw beste jaar !