Hollen of stilstaan: continu verbeteren

Hoe drukker, hoe dommer !

Afvallen. Stoppen met roken. We weten de noodzaak om te veranderen en toch is het lastig.

Beter omgaan met je tijd blijkt ook zo’n lastige verandering.

Zeker in de logistiek waar de deadlines elke dag gehaald moeten worden. Mocht je de noodzaak van goed omgaan met je tijd nog niet kennen: het kost je 15 punten van je IQ, volgens het boek Schaarste. De 3R’s en de WIP-limiet kunnen jou in 2020 helpen om beter met je tijd om te gaan.

De 3R’s voor een succesvolle verandering

Ergens de tijd voor nemen en rustig nadenken, lukt makkelijker als er een vast Ritme is. Met andere woorden elke week op een vaste dag en vaste tijd een overleg over bijvoorbeeld de lopende verbeteracties zoals dit sinds enkele maanden wordt gedaan door een producent van kapitaal-intensieve machines. Naast Ritme zorgt dit overleg ook voor Resultaat en is er tijd voor Reflectie. De 3R’s versterken elkaar.

Bij een horeca-groothandel heeft de introductie van een dagelijks overleg met de 8 operationeel leidinggevende eerst gezorgd voor geluiden als “we hebben het al zo druk” en “moeten we elke dag aan elkaar vertellen wat we gedaan hebben”. Maar na 2 maanden was dit overleg een gewoonte geworden en is de samenwerking tussen de diverse teams zodanig verbeterd dat de productiviteit met meer dan 20% is toegenomen.

WIP-limiet, zorgt dat het werk afgerond wordt

Een ander hulpmiddel om beter met de beschikbare tijd om te gaan is de WIP-limiet. Deze limiet bepaalt het maximum aantal taken of verbeteracties wat iemand of een team tegelijk mag oppakken. Hierdoor worden de werkzaamheden in de kortst mogelijke doorlooptijd gerealiseerd. De WIP-limiet zorgt er tevens voor dat zaken worden afgerond, want er mag pas een nieuwe actie gestart worden als een lopende is afgerond.

Prikkel – Actie – Beloning: moet doorbroken worden

Een gewoonte voltrekt zich in onze hersenen in niet meer dan drie stappen: de prikkel (ik heb een vieze smaak in mijn mond) gevolgd door de routinehandeling (actie: ik neem een kauwgom) resulterend in de beloning (frisse smaak).

De prikkel is vaak niet makkelijk te veranderen en de beloning is het resultaat. Dus de actie is wat je kan veranderen. In de eerder genoemde voorbeelden: het starten van een overleg met een vast schema of het instellen van de WIP-limiet zijn manieren om een nieuwe routinehandeling (actie) te creëren.

 

Ga jij volgend jaar die 15 IQ punten daling voorkomen?

Welke routinehandeling wil jij hiervoor veranderen en hoe ga je dat doen?

 

Laat je trouwens niet uit het veld slaan als jouw verandering niet in 1 keer slaagt. Veranderen is lastig, vergt lef en doorzettingsvermogen. Zowel persoonlijk als zakelijk.

 

Een mooi en succesvol 2020 toegewenst!